Szakértőnk, Bezselics Ildikó a pajzsmirigy-diétáról

Szakértőnkkel, Bezselics Ildivel találkozhattatok már facebookunkon, mikor június elején online válaszolt a pajzsmirigy-diétával kapcsolatos kérdésekre. Tanácsait itt gyűjtöttük össze, reméljünk hasznosnak találjátok őket, és segítségetekre lesznek a mindennapokban.


Sziasztok!

Köszönöm a részvételt mindenkinek, aki követte tanácsadásomat a Facebookon!  Számomra is nagyon tanulságos volt a konzultáció. Mindenekelőtt azért, mert ráébresztett arra, hogy tisztáznom kell a saját szerepemet ebben a helyzetben. A kérdezők egy része ugyanis a tüneteivel keresett meg, mások az alkalmazott gyógymóddal kapcsolatban kértek tanácsot – ezek egyike sem az én kompetenciám.

pajzsmirigy.jpg
Én egy sorstársi segítséget ajánlok a diéta hatékony alkalmazásában és hosszú távú betartásában. Nem helyettesíthetem sem a kivizsgálást, az azt követő pontos orvosi diagnózist, sem a dietetikai tanácsadást: emiatt mindenképpen szakemberhez kell fordulni, ahogy én is tettem, mikor a tüneteket észleltem magamon. Bár létezik egy általános protokoll a diétát illetően, a kezdeti időszakban, mikor a tünetek erősebbek, az anyagcsere működése pedig akadályozott, nagy szükség van személyre szabott tanácsadásra az aktuális vizsgálati eredmények birtokában. Az, hogy ki, milyen kezelést választ, egyéni döntés kérdése. A diétát azonban mindenképpen be kell, és érdemes is betartani, mert ennek helyes alkalmazásával nemcsak tünetmentessé válhatunk, hanem jelentős állapot javulás is elérhető közép- és hosszútávon.
Rövid távon azonban, mikor az ember szembenéz egyrészt a saját állapotával, másrészt a listával, milyen élelmiszereket kell kihagynia az étrendjéből, sok nehézség adódik – ebben számíthattok a segítségemre, mindenekelőtt ezért, mert bejártam ezt az utat, sikeresen megvalósítottam az életmódváltást, mely a gyógyulás alapfeltétele, és közben egy új út nyílt meg előttem a gasztronómiában is.


Elkészítettem nektek azt az alapanyagtáblázatot, mely számomra a diéta kiindulási pontja volt – nos, az a szakasz, melyet az első egy hónapra ajánlanak, az én esetemben majdnem fél évig tartott – ezért van szükség diagnózisra, és folyamatos orvosi ellenőrzésre, mert nem mindenki reagál egyformán a kezelésre, és az élelmiszerekre sem. Mivel a szervezetem jelzéseire hallgatok elsősorban, sok alapanyagot végleg elhagytam, köztük olyat is, ami elvileg már megengedhető lenne.

pajzsmirigy_tablazat2.jpg
Az első lépés mindenképpen a hűtő, kamra felülvizsgálata: le kell cserélni a diétában nem fogyasztható alapélelmiszereket, és az új rendszer alapján feltölteni a háztartást azokkal, melyek alkalmazhatók.

A liszttől, a cukortól, tejtől, cukorpótlóktól végleg elbúcsúzhatunk, ezért érdemes elkezdeni a barátkozást azokkal a helyettesítő termékekkel, melyek életünk hátralévő részében táplálkozásunk bázisát képezik: az álgabonákkal, a növényi tejekkel, joghurtokkal. A cukorral kapcsolatban az a tapasztalatom, hogy ha az ember elszokik az intenzív édes íztől, jobban érzi az összetevők természetes édességét. Számomra, mivel gasztronómiával foglalkozom, egy újfajta ízutazás volt a diéta: sok felfedezést tettem, és kihívást találtam az új alapanyagok megismerésében, illetve az általánosan ismert összetevők új, változatosabb felhasználásában.


Dobos tortát sajnos nem ehetek többé, és a klasszikus paprikás csirke nokedlivel is emlék marad, de ebből például kiváló pajzsmirigy-diétás változatot készítettem. Ha pedig valaki amiatt aggódik, hogy ezentúl külön kell főznie a családnak, megnyugtathatom: ha elég finom a diétás menü, nem fognak megsértődni, ha ebből is kapnak. :)

Készítsd el Bezselics Ildi pompás és egyszerű muhallebijét!